Projekty
ParaflyAcademy 2022
Představte si hru na MAYDAY ohrožení života posádky...
2022=příběhy učitelských leteckých rodin.
Rodinu Maňáků už dopátráme leda v muzeích. Rodina a potomci Tučků, Jirmusů jsou k dispozici. Rodina Stáhalíků je však jiná. Tlačí nás čas. Jejich sny o juniorském aeroklubu a letecké škole Mistra světa a další přání, které měl Martin Stáhalík a pokusil se je spojit s rodinou Machartů. Mnoho tajemství a nejasností bylo odhaleno již na začátku. Byla to opravdická letecká archeologie! Lidská. Zajímavá. Místy děsivě a hlavně reálná. Proto se strom otázek okolo všech rodin začal košatit do mnoha větví a směrů.
Situace 2022.
Další kronikář a pamětník a Mistr světa původem z Hosína v ohrožení života. Vzali jsme to sportovně. Hrou na přežití ztroskotané posádky letadla, složené z místních i půjčených dětí + vojenský veterán a instruktor. Zadání : kapitánka letadla je po otravě, druhý pilot nevydří dlouho a děti mají převzít informace a přežití do svých rukou!
Co zde bylo než zde bylo letiště? To se lze dopátrat z leteckých vojenských snímků, které sedí na mapu vlastnických poměrů. Co proužek - to jiná rodina i plodina. Později každý hangár a kousek letiště byl hřištěm pro různé rodiny a hrdiny.
Kdo tedy objevil toto místo vhodné pro létání? Učitel - profesor na gymnáziu! Prof. Maňák měl ovšem i syna a ten se později zapsal do dějin letectví jako vojenský pilot stíhač. Po něm přišli další piloti a jejich děti a příběhy. Vznikali kluby, odbornosti, firmy.
Kdy tedy vzniknul areál letiště? Datuje se to rokem 1952 +/- dva roky. To proto, že původní aeroklub putoval v čase a prostoru okolo Českých Budějovic již od roku 1923 a po roce 1939 i 1945 i 1948 definitivně přišel o letiště na Plané. V roce 1951 byl přestěhován první plachtařský hangár a příběh mohl začít!
Kde tedy zdejší piloti a jejich předchůdci všude působili? Pouť jihočeských prvních pilotů začala podle legendy ve Čtyřech Dvorech na místě, kde cvičila armáda svou jízdu na koních. Pak ale také působili na Dlouhém vrchu a kopci Dubičné, ve Světlíkách (areál bývalé Škodovky), na Kleti a po vybudování letiště Planá se už na toto místo dostala jen armáda německá a pak všechny ostatní.
Kam se tedy přesunul letecký sport? Na Hosín. Profesor Maňák definoval své přání a myšlenku a cíl : areál leteckých sportů. Některá přání jsou tak silná a nadčasová, že žijí dodnes. A dokonce plní přání svému autorovi prostřednictvím dalších leteckých učitelských rodin. Jsou to rodiny, kde se učitelské řemeslo dědí stejně jako láska k létání.
S kým se tedy tento sen vyplnil? Po II.sv.válce vnikla speciální organizace SVAZARM. Svaz pro spolupráci s armádou. Aeroklub byl její součástí jako jeden z mnoha technických sportů. Navíc v roce 1978 přišel na Hosín i zemědělský Slov-Air s.p. V seznamu leteckých učitelů proto najdete legendy od rodiny Maňáků, Jirmusů, Stáhalíků, Hamerníků, Brodských, Machartů. Každá z těchto rodin má svou specializaci a přinesla československému letectví něco nového.
Situace 2023.
Jak je to tedy s dalšími sporty a učiteli? Tak, aby se příběh tohoto letiště doplnil o další kapitolu, vzniká nové zadání - bezpilotní prostředky - a nejmladší letecký sport : dron-race. Integrovat tak jinou kategorii do letectví plného živých pilotů je další hádanka! Letecké rodiny se pokusí najít a podpořit novou generaci právě pro tuhle specializaci. Mezigenerační most! Český svaz letectví, Úřad pro civilní letectví, ČVÚT a další...školy!
Pro co si tedy jdeme v tomto projektu tentokrát? Všechny příběhy všech leteckých sportů i prací a vlastně i zbraňových okřídlených systémů a metodiky jejich výuky mají společnou logiku systému. My jsme ji získali jako analytický "pilot-decision" a nyní jsme spoluautory "kuchařky" na výstavbu, provoz a výukové programy Aero1Zone hřišť.
Para&Fly Academy je knihovna, do které s dětmi těch rodin dohledáváme příběhy a cesty hvězd, které změnili podobu letectví na československé i celosvětové úrovni. Jsou to jiné rodiny - vytvořili zde pokračování ve svých dětech, hřiště i letiště a je jim věnována i naučná stezka. Nyní tedy začne vznikat speciální manuál jako pomůcka a most pro nové trenéry a instruktory.
Zachránili jsme jednu knihovnu jednoho leteckého novináře a snažíme se neztrácet další šance. Budeme obnovovat sběrný systém dat na stránce Aero Junior a mezitím začal psát novu knížku pro děti Plyšák Tygr Olin. Už je světový rekordman, už letí kolem světa, už kamarádí s Tygry i RedBullem. Psát deník na papír i s pomocí technologií. Letectví potřebuje obojí. Digitalizace je realita. Realita, ale potřebuje knížky! Příběhy! Obrázky a vyprávění ... lidský kontakt lidí s lidmi.
Situace 2024
Našel se potomek jedné instruktorské para-letecké rodiny. Rodiny Koudelků. Létá! Nejdříve na padáku, teď už tedy i s větroněm. Dohoda jasná a krásná. Zrekonstruovat historii "para-kroužku" pana Koudelky. Z jeho práce totiž vyšla současná generace nadšenců. Jeden z nich je nyní i předsedou Aeroklubu ČB. Další svěřenec letecké školky a dětského aeroklubu přechází z padáků na plachťáky. Tradice rodiny Bušků i Machartů žije dál...
Pokusíme se spojit odvěké zdejší rivaly padákové sporty a letadla dohromady. Do Para&fly academy. To je gravitace! Použijeme původní projekt školy létání a pokusíme se o inovace, které jsme započali v roce 2019 vývojem dětského leteckého trenažéru.
Odkaz:
http://www.paraflyacademy.cz